İstanbul Büyükşehir Belediyesi kurumları zararda

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi tarafından kabul edilen ve kamuoyunun tepkisini çeken bütçe rakamları tartışılması devam ederken yeni bir tartışma konusu daha gündeme geldi. İBB Meclis üyesi Hakkı Sağlam tarafından ortaya atılan iddiaya göre İBB’ ye ait Belediyeye ait  iştiraklerinin zarar etiğini açıkladı. Birçok iştirakin faaliyetlerinden dolayı aşırı kar elde ettiği herkes tarafın bilinirken kamuoyunun aklına bu zararın gerçek sebebi nedir sorusu getirdi.

HAZİNE YARDIMI OTOBÜS ALIMINA GİTTİ

İstanbul’da ulaşım hizmetlerini gerçekleştiren İETT 2015 yılını zararda kapatan belediye kuruluşu olarak kayıtlara geçti. İETT’nin mali denetimini gerçekleştiren Sayıştay raporlarına göre kuruluşun zarar etmesine gerekçe olarak ücretsiz yolcu taşıma, akaryakıt giderleri ve bakım- onarım maliyetleri olarak gösterildi. Sayıştay’ın raporunda en dikkat çeken ayrıntı ise 2013 yılında devletin yatırım yapması için hazineden İETT’ye verdiği yardımların büyük bir kısmının yatırıma değil otobüs alımlarına gittiğinin tespit edilmesi oldu. Raporda başka bir ayrıntı ise kuruluşun hazineden aldığı yardımın yanı sıra dış borçlanmaya gitmesi oldu. Verilen kredilere rağmen alınan krediler yatırma değil araç alımına gitmesi bu kuruluşun zararının daha da artmasına neden olduğu raporda sonuç bölümünde belirtildi.

2015 –2016 Karşılaştırması

Kurum 2015 Bütçesi 2016 Bütçesi Değişim Miktarı Değişim Oranı %
İBB 12.250.000.000,00.- 16.100.000.000,00. 3.850.000 31,4
İETT 1.700.000.000,00.- 2.140.000.000,00. 440.000 25,8
İSKİ 5.762.497.000,00.- 5.780.451.000,00. 17.954 3
İŞTİRAKLER 12.152.503.000,00.- 12.800.000.000,00. 647.497 5,3
Toplam 31.865.000.000,00. 36.820.451.00,00. 4.955.451 15,5

 

ŞİRKETLERİN YARISI ZARARDA

İBB’ye bağlı kuruluşlardan zararda olan sadece İETT değil. Neredeyse  işletmelerin yarısı asıl faaliyet konularından doğan zarara katlanmak zorunda kalıyor. Konuyla ilgili bir açıklama yapan İBB Meclis Üyesi Doktor Hakkı Sağlam şunları söyledi:” Bunun adı nedir? Bunun açıklaması nasıl yapılır? Hani İSPAK’I 4 milyar dolara satın almak için sıraya girmişlerdi? Marka şehir böyle mi yaratılır? Bu kuruluşlardan kimlere para aktarıldı? Bağlı kuruluşların yarısı zararda” 

 

2015 yılının ilk 6 ayı sonuçları

 

Şirket Özelliği Hasılat (TL) Zarar Tutarı (TL)
1 İsbak AŞ Elektronik Sistem 60.838.000,00 3.876.000,00
2 İsfalt AŞ Asfalt Satışı 47.105.000,00 420.829,00
3 Hamidiye AŞ Su Satışı 51.428.000,00 828.342,00
4 İspark AŞ Otopark İşletmesi 109.834.000,00 3.892.000,00
5 Bimtaş AŞ İmar 20.961.000,00 5.106.000,00
6 Belbim AŞ Yazılım ve Bilet 53.623.000,00 8.910.000,00
7 Sağlık AŞ Ambulans – Mezarlık 108.354.000,00 924.000,00
8 İstaç AŞ Hafriyat Dökümü 280.379.000,00 14.492.000,00
9 İston AŞ Beton İmalatı 62.917.000,00 20.897.000,00
10 Özidaş AŞ İl Özel İdaresi’nden 1.344.000,00 851.000,00
11 Şehir Hatları   33.116.000,00 18.529.000,00
  TOPLAM   829.899.000,00 78.726.171,00

 

İSPARK’TA ZARARDAN NASİBİNİ ALDI

İBB’ye bağlı zarar eden kuruluş sadece İETT’den ibaret değil. Şehir hatları ve İSPARK’ta yılı zararla kapatan kuruluşlar oldu. 2014 yılını 1.533 milyon TL kar ile kapatan İSPARK’ın 2015 yılının sadece ilk 6 ayındaki zararı 14 milyon TL’yi aştı. Elde ettiği gelirler ve harcamaları bakımından denetim dışı olan iştirakler arasında İSPARK İBB açısından önemli bir yere sahip. İstanbul’daki tüm sokaklardaki park işleri üzerinden para kazanan İSPARK’ın zarar açıklaması kafalarda soru işareti uyandırdı. İSPARK sadece park işlemlerinden gelir elde etmiyor. İstinye ve Yeniköy’de yapılan marinalardan da önemli gelir elde eden kuruluşun zarar ettiğini açıklaması soru işaretlerini de beraberinde getirdi.

ZARARA GEREKÇE MARMARAY GÖSTERİLDİ

Zarara uğrayan Belediye iştirakleri bunla sınırlı değil. İstanbul’da yıllarca toplu taşımacılığın önemli bir ayağı olan ve 2005 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne devredilen Şehir Hatları da zarardan nasibini alan bir başka kuruluş olarak kayıtlara geçti. Kuruluşun daha önceden açıkladığı bilanço kayıtlarına göre zararın gerekçesi olarak Marmaray olarak gösterildi. Marmaray’ın açılışı ile önemli bir yolcu potansiyelinin kaybedildiği belirtilen raporda kuruluşun 2015 yılında uğradığı zararın 18 milyon TL olduğu belirtildi. Kurumun bilançosunda dikkat çeken bir başka ayrıntı ise kuruluşun ortalama aylık kazancının 8 milyon lira, aylık harcamasının ise yaklaşık 10 milyon lira olduğu dikkat çekti.

 

Seyfi Ersoy Akil

seyfi.ersoy@ekovizyon.com.tr

Facebook Comments

POST A COMMENT.